När hjärnan inte hänger med…

11000000816 17, 2008

Jag var sååå trött!
Jag blir alltid hämtad vid 5-tiden på morgonen när jag ska ut på tjänsteresa, vilket också innebär att stiga upp vid 4-tiden. Det kanske inte låter så hemskt, men för en inbiten nattuggla som jag är det fruktansvärt. För jag klarar aldrig av att gå och lägga mig i vettig tid kvällen innan.

Hela dagen fick jag bita ihop för att inte gäspa högt. Och efter lunch går jag alltid in i ”paltkoma” och hamnar i något tillstånd av hjärndödhet. På eftermiddagen checkade jag in på hotellet, åt middag – och kunde, hur jag än bad mig åt, inte somna.

Jag har bott på samma hotell flera gånger tidigare och alltid blivit störd av tunnelbanan som går rätt under hotellet. Så den här gången tänkte jag be om att få byta rum om jag hamnade på första våningen. Därför blev jag jätteglad när jag fick ett rum på 5:e våningen. Bara för att upptäcka att antalet våningar inte spelar någon roll. Precis vartenda tåg hördes. Klockan var kvart över ett på natten när jag kollade klockan sista gången. Och efter det kunde jag ändå inte somna eftersom det var fruktansvärt varmt i rummet, trots avstängt element.

Dagen efter gick jag bokstavligen i dvala. Hela dagen.

På eftermiddagen åkte jag ut till Arlanda. Jag lämnade in min väska och gick på toaletten. Total rutin. På väg upp mot säkerhetskontrollen kollade jag vilken gate jag skulle till.
17.15 Åre Östersund gate 33.

Satte mig vid gaten och väntade. När personalen ropade ut ombordstigningen till Östersund, ställde jag mig i kön. Ren rutin.
Väl i kön upptäckte jag en gammal bekant. ”Jaha”, tänkte jag, ”ska han till Umeå?”

Då vaknade lyckligtvis hjärnan till liv igen. På ren rutin och utan hjärnverksamhet satt jag vid flyget till fel stad. Diskret drog jag mig ur kön och ilade mot den rätta gaten och flyget till Umeå. Tack och lov slapp jag göra bort mig totalt (igen) och bli upptäckt när jag var på väg genom gaten. Det hade varit ännu pinsammare än den gången som jag, också på ren rutin, försökte intala incheckningspersonalen att jag visst skulle till Östersund och visst hade en biljett dit, trots att det inte gick fler flyg dit den kvällen ( jag skulle till Umeå den gången också!)

Nu kan det ju verka som att allt tokigt händer mig på en flygplats. Men det beror nog på att jag tillbringar så mycket tid just på flygplatser och flygplan. Jag drar inga speciella växlar på det. Nu sitter jag här och bara undrar hur sjutton min hjärnverksamhet ska fungera senare i veckan. Jag ska nämligen tillbaka till Stockholm över dagen i övermorgon. Med hämtning kl.05.00!

One Response to “När hjärnan inte hänger med…”

1. Annika T Says:

Tja – jag kan ju erbjuda övernattning – låååååångt från T-banan. 30 min tåg till vår lilla station från Sthlm C…. Givetvis transport till och från tåget. Rummet är ledigt för det mesta och du kan ha fönstret på vid gavel!